–––––01 | –––––02 | –––––03 |–––––03bis | –––––04 |–––––05 |–––––06 |–––––07 | –––––Annexes |–––––Biennale de venise 2001 |–––––Manifesta 4|

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––Annexes Pierre Bismuth

Pierre Bismuth on line
Pierre BISMUTH, Amsterdam, 1996 Pierre BISMUTH, 18 mars -5 mai 2001
Affiche de l'
Exposition à Brétigny

La galerie de Pierre Bismuth: LISSON GALLERY à Londres http://www.lisson.co.uk

Chronologie partielle des expositions
• 2001  

—18 mars -5 mai 2001 •
Centre d'art contemporain de Brétigny
Espace Jules Verne, rue Henri-Douard, Brétigny-sur-Orge (91). 01 60 85 20 85. Du mardi au samedi de 14h à 18h, mer également de 10h à midi et sam de 11h à 13h, entrée libre.
Thème : Installation : Plusieurs pièces très récentes, réalisées notamment à l'occasion de sa dernière exposition au Centre d'art contemporain de Vilnius en Lituanie et d'autres réalisées spécialement pour le Centre d'art contemporain de Brétigny. Deux pièces seront spécialement réalisées par Pierre Bismuth en collaboration avec Jonathan Monk et Angus Fairhurhst.

—juin 1999 • Musée d'art moderne et contemporain de Genève Mamco >>>> www.mamco.ch
Présentation de QUELQUES COMÉDIENS AU MILIEU DE QUELQUES ACTEURS (1997-1999):
Fiche-oeuvre (citation):
"Décrire les effets de la prolifération des images sur la vie quotidienne, démontrer l'emprise des codes commerciaux et publicitaires sur l'imaginaire, siginifier les discriminations sous-jacentes aux formes du banal définissent les enjeux essentiels du travail de BISMUTH.
Les premiers travaux de Bismuth sont pour ainsi dire des jeux de langage: un prénom est reproduit sur une toile (Marc, 1988), de même qu'un nom de jour (Mercredi, 1988) ou deux termes injurieux (Salope/Pédé, 1988). Avec Voyageur (1989), il transcrit des verbes en verlan accompagnés de leur traduction (chourave/voler, griave/manger, pachave/dormir, boulave/baiser). Ces travaux reportent le spectateur à l'usage du langage, à ses effets particularisants ou dépersonnalisants, aux discriminations qu'il produit dans le champ social. Formellement ces termes sont peints de manière impersonnelle; ils sont mis à l'épreuve d'un design froid -celui qui sert à réguler les comportements socio psychologiques- comme c'était aussi le cas de l'image du corps féminin réduite à un logotype dans Femme nue (1989).
BISMUTH étend cette enquête avec des pièces telles que Chantal, Luis, Bernard, Malik, Roger, André, Jan (1992), des pellicules de latex tendues sur châssis à la surface desquelles vient effleurer un prénom qui renvoie à une raison commerciale, très connue dans certains cas, beaucoup moins dans d'autres. Ces différences qui sont le signe des clivages socio-culturels, le résultat de concepts de marketing et de campagnes de publicité efficaces ou le reflet d'un manque de moyens, correspondent aussi à des compartimentages spatiaux. C'est ce que montre la gigantesque topographie de Paris (dix mètres sur cinq) que Bismuth expose à Chateauroux en 1992 (Sans titre). Là, le phénomène d'appropriation des prénoms par des raisons sociales est cartographié de telle façon qu'il révèle arrondissement par arrondissement les réseaux de distribution et les territoires commerciaux. La démarche de Pierre Bismuth n'objective cependant jamais ces enjeux sans prêter une grande attention aux procédures artistiques. Ainsi, sa toponymie commerciale de l'espace parisien était placée à une hauteur telle qu'il était impossible au spectateur de l'appréhender globalement -évitant de lui donner l'illusion d'une maîtrise que le sujet n'a pas dans une situation réelle. Replacé fictivement dans le cours d'une dérive psychogéographique, comme le préconisent les situationnistes une trentaine d'années plus tôt avec leurs cartes fragmentées et recomposées, le spectateur est invité à déchiffrer lui-même les signes d'un parcours qui reste subjectif. Quant aux surfaces de latex sur lesquelles viennent se reporter les prénoms, elles signifient bien que la raison commerciale colle à la peau comme le fait son prénom comme pour chaque individu.
QUELQUES COMÉDIENS AU MILIEU DE QUELQUES ACTEURS (1997-1999) [présenté au Mamco en juin 1999] propose une expérience semblable. Dans ce film, BISMUTH a demandé à quelques comédiens de se placer dans la Galerie de la Reine à Bruxelles parmi les passants. Au spectateur de deviner alors qui joue et qui ne joue pas, quels sont les comportements reproduits et donc distanciés, quels sont les formes et les effets de représentation mis en oeuvre. (Musée d'art moderne et contemporain, 10, rue des vieux grenadiers, Genève, www.mamco.ch


—26 janvier - 25 février 2001
http://www.cac.lt/en/placiau_bismutas.html

OUR TRIP OUT WEST Pierre Bismuth & Jonathan Monk |
Curator: Raimundas Malasauskas
The exhibition consists mainly of new works by Pierre BISMUTH (b. 1963 Paris, lives and works in London) and Jonathan Monk (b. 1969 Leicester, lives and works in Berlin) ranging from diaprojections to postcards, collages, texts and the view behind the window of CAC. It is a first time these artists make a project of such a scale together. Along the individual works their collaborations related to local context are shown as well.Pierre Bismuth’s and Jonathan Monk’s works explore similar issues: translation, memory, duration, the impossibility of sameness, different formats of information distribution, everyday life as
artistic practice, art history as a source for everyday actions, etc. Similar approaches to similar subjects are stressed in the exhibition, thus transgressing the dichotomies of solo/group show.
Contemporary Art Centre, Vilnius published ‘Our Trip Out West’ publication accompanying the show. It contains artists’ correspondence Nov 2000 - Jan 2001, Sol Lewit’s ‘Sentences on
Conceptual Art’ (1969) and exhibition curator’s text.
Pierre Bismuth fin des annexes


• 2000

— Friday 8 December 2000 •
Angust FAIRHURST in conversation with Pierre BISMUTH
Angus Fairhurst creates work in many media which often transforms the familiar and disturbing linear narrative - what you see is not necessarily what you get. In conversation with London-based artist Pierre Bismuth, Fairhurst will discuss his working methods and, in particular, his work in ‘Apocalypse’.
Venue: Royal Academy.
Time: 6.30pm-7.30pm.
£10/£7 students (includes a drink and exhibition).


— September 2 - October 31 2000, Contemporary Art and Technology Biennial, Seoul, Korea
IN PREVENTION OF TECHNICAL MALFUNCTION, 2000 (Unplugged Douglas Gordon's Work) One channel video with one monitor, unplugged. Collection of the artist and Lisson Gallery, London
media_city seoul is an international biennial event on view in museums and public venues throughout Seoulthat presents and explores the convergence of technology and the contemporary arts. The theme for the inaugural biennial, city: between and 1, interprets the ways in which the digital revolution is transcending physical boundaries of space and time.
Artists: Including Vito Acconci, PilYun Ahn, Chantal Akerman, Laurie Anderson, Matthew Barney, Pierre Bismuth, Christian Boltanski, Stan Douglas, Douglas Gordon, Dan Graham, Zaha Hadid, Bernd Halbherr, Gary Hill, Myungseop Hong, Michel Jaffrennou, Haemin Kim, Kichul Kim, Sora Kim, Alexander Kluge, Rem Koolhaas, Bul Lee, Sookyung Lee, Steve McQueen, Tony Oursler, Nam June Paik, Pipilotti Rist, Danny Rozin, Ilgon Song, SUPARTIST, Rosemarie Trockel, Bill Viola, Tamas Waliczky, Jane & Louise Wilson, HyunJung Yu and Pei Li Zhang.
General/Artistic Director:
Misook Song, Art Historian and Critic
Curators:
Barbara London, The Museum of Modern Art, New York; Jeremy Millar, Artist and Curator, London; Hans Ulrich Obrist, Le Musée d1Art Moderne de la Ville de Paris; Byoung Hak Ryu, Independent Curator; Shin Eui Park, Art Historian and Critic; and, Chang Ik Jang, Magic I Entertainment Co. Ltd.
Organizers: media_city seoul 2000 Organizing Committee
Sponsors:
Seoul Metropolitan Government
Seoul Industry Promotion Foundation


— 15 septembre 2000
ALTERNANCE D'ÉCLAIRCIES ET DE PASSAGES NUAGEUX L'APRÈS-MIDI, 1999
(60 petits films)Lausanne jardins 2000 • http://www.athenaeum.ch/galerie5.htm
22 h Projections en plein air, Grand écran d'Espace Flon.



— july 2000. -September 2000 • Lisson Gallery http://www.lisson.co.uk



• 1999

POSTSCRIPT/THE PASSENGER, 1996 • LINK, 1999 •
Cinéma Cinéma - Contemporary Art and the Cinematic Experience Rooms 8 and 14 •
http://www.vanabbemuseum.nl


For
POSTSCRIPT/THE PASSENGER (1996) the French artist Pierre BISMUTH asked a typist to write a description of the soundtrack of Michelangelo Antonioni's film Professione: Reporter, which she had not seen. Bismuth told her to describe what she heard as fully and accurately as possible. In this work we see the letters she types projected onto the wall. She has to let the soundtrack run without stopping it, and so she is forced t interpret various unfamiliar sounds and to choose what to write down. The spectator sees this happening. Sometimes whole sentences are removed and replaced by a new interpretation of the sounds. The original sound track can be heard through headphones. Bismuth strips the film of its most important feature: the image. He replaces it by text. He is principally interested in how the human brain processes and interprets sound, image and text.
Pierre Bismuth travaille sur "cette idée fausse qui consiste à croire qu'on est réellement en face des choses, supposé pouvoir choisir, qu'on a une identité hypersolide". Et ses oeuvres sont comme des tentatives de saisir l'individu en cours de création: comment il se constitue, se construit à chaque seconde, comment il réagit au monde. Et surtout comment il échappe constamment à lui–même...

LINK (1999) is a work in progress. A monitor shows the film Sleuth (1972) by Joseph Manckiewicz. Each time another camera angle is chosen in the film, the space in which the monitor stands changes too.

MICRO/MACRO, 1999, installation
http://www.centreimage.ch/02progF/expos/1999/expos_bim8_f.html
Pierre BISMUTH présente une installation sonore sans image créée spécialement pour la Biennale. Bismuth casse les liens, nos habitudes perceptives. Des micros, placés dans différents lieux visibles depuis les fenêtres du deuxième étage du Centre pour l'image contemporaine, offriront des sons de la ville amplifiés et en total décalage de situation.Comme il le dit dans sa lettre du 12 juillet dernier adressée à Simon Lamunière, Bismuth aimerait "amener les gens à passer du temps devant la fenêtre et à chercher les points de correspondance entre ce qui est donné à entendre et le spectacle de la rue".


28 mai 1999 • Centre national de la photographie, Paris: "Dans l'ensemble de son travail Pierre Bismuth décompose les éléments de perception d'un événement, d'une image, d'un son etc. Il observe comment, d'une situation initiale à sa réception, le sens de cette situation se déplace, et montre ainsi des intervalles, des hiatus, des distorsions. Les recherches de Pierre Bismuth couvrent un champ élargi de matières et de formes possibles et se concentrent sur les mécanismes de compréhension, de subjectivité et d'appropriation du spectateur".



• 1998

DOORS OF PERCEPTION 5: PLAY •
http://www.ifthen.org/description.html
264-page journal launches at DOORS OF PERCEPTION 5: PLAY, featuring over 40 writers, designers, artists, computer pioneers, novelists and photographers, including PAUL AUSTER, PIERRE BISMUTH, RINEKE DIJKSTRA, J.C. HERZ, ANDREAS GURSKY, ALAN KAY , ANDREA MOED, HELEN LEVITT, MALCOLM MCCULLOUGH, MITCHEL RESNICK and URI TZAIG.

Published by the Netherlands Design Institute IF/THEN (www.ifthen.org) is a new journal that investigates the design implications of new media technologies, as expressed in everyday material culture. It offers an advance radar on the ideas generated by the Institute, whose main mission is to explore the role of design in various social, economic, demographic and technological scenarios.

An agenda-setting critical review, developed in planned relationship to the Institute's knowledge-gathering events, IF/THEN is edited by Janet Abrams, assistant editor Julia van Mourik, and designed by Mevis & Van Deursen of Amsterdam.

Published in English, it is aimed at an international audience of designers in graphics, new media, product design and information design, as well as those business executives, policy makers, academics and media professionals who have enjoyed the mingling of minds at the Institute's flagship event, the DOORS OF PERCEPTION conference
www.doorsofperception.com.

I
F/THEN 0.1 includes a major report on the European Union's 'i3' programme, to develop new paradigms for 'intelligent information interfaces' as well as reports on the NetherlandDesign Institute's 1998 Getting On! series (on the efflorescence of interfaces from the body to the city) and its Knowledge Maps seminar (on interface design for knowledge management). The largest section of IF/THEN 0.1 is devoted to PLAY, coinciding with the theme of the fifth DOORS OF PERCEPTION conference, including: Paul Auster's memoir 'Action Baseball', Alan Kay on new media from clavichords to computer keyboards; Janet Abrams on the brains behind LEGO's new electronic 'Bricks with Brains'; Matilda Blyth's
profile of Iona Opie, anthropologist of school children's playground behaviour, Ine Poppe on interaction designers Ijsfontein, Pauline Bax's account of babysitting a Baby Think It Over doll, and Eric Zimmerman on board games. IF/THEN 0.1 includes commissioned portfolios from artists Pierre Bismuth, Rineke Dijkstra, Martijn Sandberg, Uri Tzaig.


10 janvier 1998
EN SUIVANT LA MAIN DROITE DE GENE TIERNY DANS LAURA (Otto preminger, 1994) 1998
Installation Mot & Van den Boogaard, 10-1/1998

OBJECT VERSUS PIXEL
Conférence 6th and 7th of December 1996,
De Balie, Amsterdam
• 1996
in co-productie met Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst
“J'ai découvert que certaines salles de cinéma équipées d'une messagerie vocale permettaient d'accéder par téléphone aux résumés des films. Je ne crois pas que l'on puisse à l'écoute des synopsis se faire une idée de ce que l'on peut voir, mais je trouvais amusant d'écouter ces histoires et de me retrouver spectateur au téléphone.
Aller au cinéma représente toujours un événement durant lequel nous découvrons à la fois un film et son public. Malgré l'obscurité et la concentration, tout ce que nous ressentons ou pensons, passe par le filtre de cette expérience collective, et nous sommes d'autant plus engagés dans l'univers du film que nous sommes, nous-mêmes, déplacés dans un lieu et un contexte étrangers.
Ce qui est particulier dans cette expérience de l'écoute des résumés, c'est justement le contraste entre le cadre familier de notre intérieur privé et l'univers d'une fiction que nous découvrons par téléphone. Notre lieu privé devient alors aussi le décor d'un événement qui nous est étranger.”
Pierre Bismuth

OBJECT VERSUS PIXEL
Conférence 6th and 7th of December 1996,
De Balie, Amsterdam

Cinema end artistic program
A conference and online forum on actual themes in contemporary art. An important issue will be the tension between the conventional and the virtual arts. During this conference there will be about eight round table discussions between world's finest artists, writers, critics, programmers and filmers on the evergrowing schism between these disciplines. The discussions will be concentrated on the virtual dream versus the digital nightmare, conventional obsessions and the post-pos modern hype, nostalgic cinema and artistic programming. You'll find them clicking on words as R-Art, Wargasm, Brains, Adds, Lust,
Cinema, Samples and Quake. The conference questions the status of th art-object,confronting it with the virtual world.

What is a picture?
http://members.ams.chello.nl/rvlaan00/lovehtml/zeno/ovs.htm
In his two-part documentary, Chris Dercon polemically argued that cinema is dead, but in a fragmented form, "art" has managed to save it. Aren't there much more excitin developments in the film world nowadays that far exceed filching isolated stills and fragments that fit into the limited an static visions of contemporary artists? Isn't erupting "Cinema" also discovering new options in "borrowing" new creative processes created in the virtual worlds of Sample Art?