Alvaro Cassinelli, le Khronos Projector

Arts des nouveaux médias ne se limite pas aux œuvres déjà présentes dans les galeries, les expositions d’art contemporain ou les musées. Nous mettons l’accent sur les travaux artistiques expérimentaux, sur les œuvres-prototypes, y compris ceux qui relèvent de la recherche techno-scientifique de laboratoire. Au demeurant, des travaux comme ceux d’Alvaro Cassinelli, s’ils se développent sur la base de recherches en informatique et physique de haut niveau, interviennent délibéremment dans le champ artistique, par exemple par le canal d’institutions comme Ars Electronica (mainfestation annuelle, Linz, Autriche).
Alvaro Cassinelli est chercheur au Ishikawa Namiki Laboratory, Tokyo University (Todai, Université de Tokyo). Nous présentons ici ses recherches sur le « Kronos Projector » , un dispositif qui permet de « sculpter —à la main—l’espace-temps » par le jeu d’une « surface de coupe spatio-temporelle arbitrairement complexe ».
Time Lapse photography, ci-dessous, est l’une des propositions, version simplifiée (construite avec Processing) d’une installation.

Exploring Time Lapse photography with the Khronos Projector. [extrait]

Time lapse photographic sequences are formed by taking a snapshot every minute, hour or day, from a fixed camera shooting at a natural or artificial landscape. Some classic examples are a one hour sequence of a sunset over the sea (e.g. one snapshot per minute), a 12 hours shooting of a city as seen from a skyscraper (e.g. one picture every five minutes), etc. Interesting effects may result from the gradual change of skyscraper’s shades, the reflection of the Sun on the windows, the changing color of the sky and the lights on the streets, etc..

For instance (see image on the right) a Time-Punch brings the night as a dark eye in the middle of the sky. More simply (and classically), a spatio-temporal gradient can be formed on the image by selecting a plane temporal filter. The source material for these images is a time-lapse photographic sequence lasting for 3 hours, with a 3 minutes interval between frames. The view is from an apartment with a dominating view over central Tokyo.

There are many ways to visually explore the spatio-temporal volume generated by a movie; most of them result from cutting the spatio-temporal volume by a two-dimensional surface. The usual way of visualizing video content, consist on showing consecutively each image of the sequence. In other words, the intersecting surface is a plane that remains always perpendicular to the time arrow. Now, for instance, by intersecting the spatio-temporal volume by planes that are not perpendicular with the time axis, the resulting image will show a spatio-temporal gradient. Of course, there have been already many works and art-works that develop on such ideas (check this website by Golan Levin for a more complete, chronologically ordered and up-to-date « informal catalog » on slit-scan artworks. See also [1] for an interesting short essay on the representation of Time and Space in western classic, modern and contemporary art. The essay also includes some references to the latest interactive installations dealing with the subject.

Now, to the best of my knowledge, the Khronos Projector is the first Art-Installation enabling the interactive shaping of an arbitrarily complex spatio-temporal cutting surface thanks to a dedicated tangible and « sensual » human-machine interface, and thus giving the user a strong feeling of being actually sculpting the space-time « substance » with its own hands.


Alvaro Cassinelli est né à Montevideo (Uruguay) en 1972. En 1990, il a obtient une bourse pour poursuivre ses études en France. En 1996, il est diplômé de l’École Nationale Supérieure des Télécommunications (ENST) à Paris. La même année, il obtient un DEA en physique (interaction laser-matière) à Paris XI/ENST/École Polytechnique. En 2000, il soutient son doctorat à Paris XI Orsay pour ses travaux sur les « Processeurs Parallèles Optoélectroniques Stochastiques pour le traitement d’images en temps réel ». Depuis 2001, il est chercheur (comme professeur assistant depuis 2006) au Ishikawa-Namiki-Komuro Laboratory de l’Université de Tokyo, où il est activement impliqué dans la création du Meta-Perception Group. Il a obtenu plusieurs prix comme artiste des nouveaux médias, dont le Grand Prix (catégorie Art) du 9e Japan Media Art Festival et une mention à Ars Electronica (2006).